مقدمه

اسم آبشار زیبای آبگرم برگرفته از روستای آبگرم یکی از روستاهای دهستان پساکوه زیر مجموعه بخش زاوین از توابع  شهرستان کلات نادر است که در 80 کیلومتری از شهر مقدس مشهد قرار گرفته و وجه تسمیه روستا هم بعلت آب گرمی است که از چشمه های بالاتر از آبشار سرچشمه می گیرد.

آبشار آبگرم در تاریخ 21 مهر سال 1400 به فهرست میراث طبیعی ملی ایران با شماره 904 ثبت شده

محبوبیت آبشار آبگرم

و اما علت محبوبیت آبشار :

مسیر نسبتا کوتاهی که از مشهد دارد،

ارتفاع آبشار که مناسب صخره نوردی و سنگ نوردی است،

منطقه بکر و فضای بازی که مناسب طبیعت دوستان است

مناظر اطراف آبشار که قسمت ارتفاعات آن پوشیده از درختان ارس است. 

ارتفاع آبشار بیش از 20 متره و دور تا دور آبشار را سنگ های آهکی احاطه کرده و آب داخل حوضچه بزرگی میریزه که دقیقا زیر آبشار قرار داره و میتونید با آب گرمی که داخل حوضچه ها قرا  داره آب تنی کنید.

البته این نکته هم لازم به ذکره که بعد از سیلاب ها و باران های فصلی داخل اون رو سنگ و گل و لای پر میکنه و همیشه به اون حالتی که داخل عکس می بینید نیست

مسیر آبشار

مسیری که باید طی کنیم تا به آبشار برسیم

برای اینکه به پای آبشار آبگرم برسید اگر سفرتون رو از مشهد شروع کنید  باید از طریق بزرگراه وارد میدان امام حسین (ع)بشید سپس به سمت ترمینال کلات ادامه مسیر میدید و از اونجا وارد  بلوار بهمن که شدید راه رو به سمت شهرستان کلات ادامه میدید.

بعد از اینکه از شهر مشهد خارج شدید از روستاهای محمدیه و گوجگی عبور می کنید سپس ار گردنه کلات که شیب تند و پیچ های پی در پی داره بالا میرید و در سمت دیگر که به پایین میاید از آب معدنی سقا  و تونل عبور میکنید  در کل پس از حدود یک ساعت رانندگی  به دوراهی آبگرم می رسید(70 کیلومتری مشهد) توجه داشته باشید که این دو راهی نرسیده به روستای طاهر آباد است.

حالا باید جاده فرعی رو  که حدود 7 کیلومتر است ادامه بدید تا به روستای آبگرم برسید . در طی این مسیر از کنار مزارع گندم و دیگر مزارع روستای آبگرم  که اکثرا گوجه هستند عبور می کنید.

فاصله مشهد تا به روستای آبگرم آسفالت است اما از این به بعد وارد جاده خاکی میشید پس از طی کردن مسیری به پارکینگ هایی که برای گردشگران تعبیه شده می رسید 

حالا باید ماشینتون رو پارک کنید و حدود 30 تا 40 دقیقه پیاده روی کنید از کنار رودخانه و مزارع تا به پای آبشار برسید

 

اجاره اقامتگاه در آبگرم کلات بصورت تلفنی تماس با شماره 09382983916

کاروانسرای عباسی یا رباط آبگرم

در قسمتی از مسیر آبشار به دیواره هایی سنگی برمیخوریم

در توصیف این دیواره ها باید گفت که این اثر به جاده مانده از دوره ی صفویه است و باقیمانده کاروانسرایی است که قبلا در مسیر رفت و آمد مسافران بوده و از آن بعنوان استراحتگاه  استفاده میکردنند چرا که  در مسیر آب بوده و میتوانستند اسبها و مرکبهای خود را  آب بدهند و کمی در کاروانسرایی که حجره حجره بوده است استراحت کنند.

متاسفانه همین طور که زمان داره میگذره دیوارههای این بنای تاریخی در حال نابود شدنه

زمان مناسب برای سفر به آبشار آبگرم

این آبشار هم مثل اکثر آبشار های اطراف مشهد بهترین منظره از لحاظ طبیعت اطراف فصل بهار اونم اواسط بهار در ماههای اردیبهشت تا اواخر خرداد است .

اما اینو در نظر داشته باشید که آب این آبشار همون طور که از اسمش پیداست گرمه (نه اونقدر گرم که بشه بنام درمانی نام برد)  و به همین علت هم شما میتونید در فصل پاییز و اواخر زمستان که هوا داره رو به گرمی میره هم به این منطقه سفر کنید و از گرمی آب اون لذت ببرید

اماکن دیدنی و مذهبی اطراف این آبشار

نزدیک ترین مکان گردشگری به آبشار آبگرم سد زاوین است که حدود 40 کیلومتر فاصله دارد و باید 50 دقیقه رانندگی کنید تا به آبشارها و سد زاوین برسید

آبشار ارتکند 60 کیلومتر . 80 دقیقه زمان

امام زاده میر اسماعیل روستای سررود 50  کیلومتر حدود 1 ساعت

کاخ خورشید ، کتیبه نادری ، برج ارغونشاه و بند نادری که نزدیک به هم هستند 1.5 ساعت و 85 کیلومتر فاصله دارند

نکته:اگر فاصله با زمان ها هم خوانی ندارد به خاطر خاکی بودن جاده ها و پیچ های پی در پی است که در مسیر وجود دارد